15 syys

AEOn opintomatka Pärnuun 29.8. – 1.9.2019 – matkakertomus

Kävimme tutustumassa Viron ammatillisen koulutuksen erityisopetukseen elo-syyskuun vaihteessa. Tavoitteena oli tutustua Viron ammatillisen koulutuksen erityisopetukseen ja verkostoutua suomalaisten ja virolaisten erityisopetuksen ammattilaisten kesken.

Toukokuussa kevään kiireiden keskellä AEOn jäsenten sähköposteihin tuli tiedustelu jäsenistön halukkuudesta lähteä opintomatkalle Viroon. Viesti kiinnosti lähes 20 ammatillista erityisopettajaa Rovaniemeltä Helsinkiin. Matkajärjestelyt pääsivät alkuun; Tarja Mäenpää Salpauksesta kokosi matkaa yhteistyössä Spesian Kirsi Tuovisen ja JAMKin Kaija Peuna-Korpiojan kanssa. 

Torstaina 29.8. puoliltapäivin Lauttaanahon bussi kuljettaja Maarit Rossin ohjastamana odotti matkalaisia Jyväskylän matkakeskuksessa. Etelä-Suomesta matkaan lähtevät erityisopettajat liittyivät seurueeseen Helsingin satamassa. 

Matkalle lähdettiin tutustumaan Viron ammatillisen koulutuksen erityisopetukseen. Siihen miten erityinen tuki siellä ymmärretään, mitä se konkreettisesti tarkoittaa, kenelle erityistä tukea tarjotaan, ketä ovat oppilaitostason toimijat, miten rahoitus järjestetty jne. Matkan toinen tarkoitus oli verkostoitua virolaisten opettajien sekä matkalla mukana olleiden erityisopettajien kesken. Matka tarjosi myös mahdollisuuden keskustella ammatillisen kulutuksen ajankohtaisista asioista sekä suunnitella yhteistä toimintaa niin hankkeiden kuin oppilaitostutustumisten osalta. 

Pärnuun oli sovittu kaksi oppilaitoskäyntiä. Perjantaina ensimmäinen oppilaitosvierailun kohde oli Pärnun harituskeskus (ammattikoulu) https://www.hariduskeskus.ee/.

Pärnun harituskeskus

Opintokäynnin aluksi projektikoordinaattori Anu Kukk ja projektimanageri Thea Tammeleht-Abraham sekä muita opettajia kertoivat oppilaitoksen toiminnasta ja kohdennetusti erityisen tuen asioista. Erityisestä tuesta puhuttaessa mieleen jäi erityisesti venäjänkielisten opiskelijoiden kielitaidon puutteesta johtuvat vaikeudet sekä opiskelijoiden sosiaaliset ja taloudelliset vaikeudet ja niiden vaikutus opintojen pitkittymiseen tai keskeytymiseen.  Toiminnasta ja ratkaisuista kysyessämme tuli esille, että opiskelijan ohjaus ja keskustelut opiskelijan ja mahdollisesti perheen kanssa ovat keskeisiä menettelyjä. Sen sijaan erityisopetuksen toimintamallia ja kohdennettua, suunnitelmallista erityisopetusta ei vierailukoulussamme ollut. Tukihenkilöstä oppilaitoksesta kyllä löytyi ja tänä syksynä oli palkattu vielä lisää kaksi uutta, meidän kuraattoria vastaavaa työntekijää. Suomalaiseen ammatilliseen erityisopetukseen kaikkinensa vaikutti olevan kiinnostusta. 

Future Classroom Lab – tuolit Steelcase. 
Hiusalan oppimisympäristö
Autoalan oppimisympäristö

Pärnu College

Perjantain toinen oppilaitoskäynti suuntautui Pärnu Collegeen, joka on Tarton yliopiston toimipiste Pärnussa. Aurinkoinen iltapäivä mahdollisti ryhmämme vastaanoton ja oppilaitosintron pääoven piha-alueella. Sosiaalityön yksiköstä opettajat Liina Kaar ja Valter Parve olivat valmistelleet puheenvuorot ryhmällemme.

Aluksi Liina kertoi ja kuvasi yliopisto-opiskelijoiden tuen tarpeista ja mahdollisuuksista tukea opiskelijaa, Valter vastaavasti kertoi erityisen tuen ratkaisuista ja myös niistä opiskelijoista, jotka eivät selviä opinnoista tuesta huolimatta. Yliopisto-opiskelijoiden tuen tarpeista mainittiin taloudelliset ongelmat ja opintoihin sitoutumisen haasteet työssäkäynnin ohella. Valter korosti puheenvuorossaan joustavuutta, opiskelijan kanssa keskustelua ja myös opettajien välistä yhteistyötä. 

Pärnu Collegen kirjasto
Kansainvälistä tunnelmaa

Lauantaipäivänä aamupalan jälkeen saimme hyvän opastuksen Viron kesäpääkaupungin, Pärnun, historiaan ja nähtävyyksiin. Iltapäivällä matkalaiset hajaantuivat eri puolelle aurinkoista Pärnun kaupunkia; majapaikan kylpylään, kaupunkikierrokselle, merenrannalle jne.

Illan ruokapaikassa Postpojassa jatkoimme keskustelua ammatillisesta erityisopetuksesta, asettauduimme yhteiskuvaan ja nautimme hyvästä ruoasta. Hotelliin palatessa oli tullut jo hämärää ja nautimme kaupungin valoista. 

Pärnun tunnelmavalaistusta

Sunnuntaina, ystävällinen ja iloinen kuljettajamme Maarit ajoi bussin majapaikan oven eteen heti aamupalan jälkeen ja matka kohti Tallinnaa alkoi. Laivamatkan buffeepöydän tarjoilujen lomassa vielä kertaisimme matkan aikaisia keskusteluja, oppilaitoskäyntejä ja yhteisiä kokemuksia. Matka oli onnistunut, tavoitimme sitä miksi olimme matkaan lähteneet.  Laivan lähestyessä Helsinkiä kiittelimme monisanaisesti matkan antia, varmistimme keskinäisiä yhteystietoja ja esitimme hallituksen jäsenille toiveen seuraavasta opintomatkasta. 

Kiitos kaikille osallistujille ja järjestäjille  – kaiken kiireen keskeltä on hyvä välillä lähteä pois ja kuulla mitä muille kuuluu. Samoja kiireitä ympäri Suomen, moninaisia ratkaisuja ja ennen kaikkea iloa saada tehdä merkityksellistä työtä ammatillisina erityisopettajina!

Ammatillista verkostoutumista suomalaisten ja virolaisten kesken.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.