Karoliina Oksanen: Sähköautolla Brysseliin

08.05.2023

Ammattiopisto Live on tunnettu rohkeista avauksista ja uuden kokeilusta – joskus menee silti vähän hulluuden puolelle. Esimerkiksi silloin, kun lähdetään sähköautolla Brysseliin hankekokoukseen.

Ammattiopisto Live on pääkaupunkiseudun suurin ammatillinen erityisoppilaitos ja erityisopetuksen kehittämiskeskus, joka tarjoaa erityisopetusta, yksilöllistä ohjausta ja tukea opintoihin ja työllistymiseen noin tuhannelle opiskelijalle vuosittain. Osa Liven rahoituksesta tulee hankkeista, ja Brysseliin lähdettiinkin Digi Teachers Working Online -hankkeen kokoukseen kehittämään opetus- ja ohjaushenkilökunnalle digipedagogista verkko-opiskelumateriaalia.

Mukana matkalla olivat Karoliina, joka koordinoi Digi Teachers -hanketta ja opettaa äidinkieltä, sekä Kimmo, joka opettaa tieto- ja viestintätekniikan perustutkinnossa ja on sähköautoentusiasti ja vihreän siirtymän puolestapuhuja. Alun perin idea matkaan tulikin, kun työkaverit naljailivat Kimmon ulkomaanreissuista. Päätimme selvittää, miten sujuisi matkustaminen maata pitkin talon omalla sähköautolla eli Volkswagen ID.3:lla.

Menomatka alkoi pe 31.3. laivamatkalla Tukholmaan. Lauantaina ajoimme Tukholmasta Tanskan Rødbyhyn, jonne saavuimme iltamyöhällä. Varhain sunnuntaiaamuna jatkoimme matkaa ensin lautalla Saksaan ja sitten Brysseliin, jonne saavuimme yömyöhällä. Ajaminen kevättä kohti oli mukavaa, mutta lataukset takkusivat, koska jokaisella latauspisteellä piti ladata uusi sovellus, luoda siihen tili ja lisätä maksutiedot. Alkuperäinen suunnitelma oli tulla Baltian kautta takaisin, jolloin päivämatkat olisivat venyneet vieläkin pidemmiksi. Menomatkalla kuitenkin totesimme, että emme jaksa yhtään pidempiä päivämatkoja, ja päätimme palata samaa reittiä takaisin.

Ma­­–ti 3.–4.4. Digi Teachers -hanketyöryhmä kokousti Arfien (Association for Research and Training on Integration in Europe) vieraana. Digipedagogiikkaan keskittyvä verkko-opiskelumateriaali alkaa jo saada muotoaan, ja kesän jälkeen sitä pääsee testaamaan!

Ennen paluumatkalle lähtöä kurvasimme Naton päämajalle katsomaan Suomen lippua, joka oli noussut salkoon samana iltapäivänä. Valitettavasti emme saaneet Liven autoa asemoitua koko maailmalle lähteviin uutislähetyksiin. Otimme kuitenkin kuvia ja videoita historiallisesta tilanteesta. Sitten oli aika ajaa Bremeniin. Olihan sekin koetus, ajaa 500 km pitkän työpäivän päälle.

Mutta seuraavana päivänä meitä vasta koeteltiinkin, kun ajoimme Bremenistä Tukholmaan eli 1300 km. Matkaan lähdettiin aamuseitsemältä ja perillä oltiin yöllä puoli kahdelta. Vaikka paluumatkalla ajettiin paljon, enää aikaa ei tuhraantunut sovellusten kanssa säätämiseen, vaan lataukset sujuivat jo (useimmiten) helposti ja nopeasti. Viimeiset pari tuntia ennen aamulaivan lähtöä auto latautui Södermalmilla latausasemalla ja ihmiset parin korttelin päässä halvimmassa mahdollisessa hostellissa. Tuntuipa ihanalta ajaa auto aamulla autokannelle ja istahtaa ikkunan ääreen tuijottamaan merimaisemaa!

Kuuden vuorokauden ja 3675 kilometrin jälkeen olimme monta kokemusta rikkaampia. Meidän matkallamme auton keskikulutus oli 18,8 kWh/100 km. Matkaa ajettiin pääsääntöisesti vakionopeudensäätimellä 105 km/h. Käytännölliseksi latausväliksi muodostui noin 250 km.

Reissun huonot puolet

  • pikalataukset maksoivat enemmän kuin Suomessa (kalleimmillaan 1 €/kWh)
  • alussa lataamiseen tuhraantui aikaa
  • laivamatka Helsingistä Tukholmaan ja lauttamatka Rødbysta Puttgardeniin kasvattivat hiilijalanjälkeä ja tekivät isoja lovia matkabudjettiin
  • yön pimeinä tunteina oli tylsää ja raskasta ajella (kun alla oli jo 10–12 h ajoa).

Reissun hyvät puolet

  • ainakin meidän talon sähköauto (VW ID.3) oli supermukava
  • lataustauot rytmittivät matkaa kivasti – kyllä ihminen tarvitseekin liikuntaa aina parin tunnein välein
  • loppumatkaa kohti lataaminen sujui jopa helposti
  • Live ja Digi Teachers -hanke saivat paljon lisää näkyvyyttä
  • matkustamisen hiilijalanjälki oli pieni.

Lataussähkön hiilidioksidipäästöt päästöt: 132,4 kg.

Bensiinikäyttöinen auto (6 l/100 km): 1032 kg.

Lentäen olisimme tuottaneet päästöjä 476 kg.

Tarkan kuvauksen matkapäiviemme kulusta saa Instagramista (@livegoesinternational) tai Tiktokista (@ammattiopistolive). Tiktokeja pääsee katsomaan kirjautumattakin!